Dacă te-ai obișnuit cu promovarea afacerii în mediul online pe rețelele sociale, nu se poate să nu fi observat că rețetele de succes de ieri nu mai sunt valabile azi, în sensul că nu îți mai aduc aceleași beneficii pe care le așteptai și pe care ai contat întotdeauna. Nu, nu e nicio conspirație împotriva ta, administratorii platformelor sociale nu te pedepsesc pentru reușite, nu îți alungă urmăritorii și fanii. Și este posibil să nu fie de vină nici produsele sau serviciile pe care le promovezi, ci doar modul în care oamenii utilizează mai nou social media și felul în care cei care le gestionează din punct de vedere tehnic vin în întâmpinarea nevoilor utilizatorilor.
Iată ce schimbări majore se înregistrează în trendurile social media în 2023 și cum îți poți adapta mesajul și forma acestuia, astfel încât să rămâi pe val, ca număr de urmăritori, reach și engagement.
Care sunt cele mai utilizate social media în 2023 și care sunt tendințele?
Așa cum vei vedea în clasamentul de mai jos, numărul de utilizatori pentru anumite platforme populare nu este relevant pentru zona geografică în care trăim, însă rețelele de comunicare și interacțiune socială folosite de români se regăsesc în top 10. Potrivit statisticilor, cele mai utilizate 10 rețele sociale în 2023 sunt:
- Facebook, cu 3.03 miliarde de utilizatori activi lunar, conform Statista;
- YouTube, cu 2.5 miliarde de utilizatori activi lunar;
- WhatsApp – 2 miliarde;
- Instagram – 2 miliarde;
- WeChat – 1.3 miliarde;
- TikTok – 1.05 miliarde;
- Telegram – 700 milioane de utilizatori activi lunar;
- Snapchat – 557 milioane;
- Kuaishou – 625 milioane.
Anul 2023 aduce câteva schimbări considerabile în ceea ce privește utilizarea rețelelor sociale și a modului în care oamenii accesează conținuturile și la folosesc în acord cu propriile interese. O cerere în creștere pentru anumite tipuri de conținut generează o ofertă mai bogată în aceeași direcție, precum și instrumente tehnice adaptate noilor tendințe.
Principalul trend în 2023 este creșterea importanței conținutului video de durată scurtă. Odată cu apariția TikTok, videoclipul scurt – numit shorts sau reels – a devenit rapid tendința cheie pe rețelele sociale și este acum formatul de conținut cu cea mai rapidă creștere în majoritatea aplicațiilor. Acest lucru a amplificat, de asemenea, o schimbare mai semnificativă, în rândul persoanelor care folosesc platformele de social media pentru divertisment prin conexiune.
O altă tendință notabilă este aceea referitoare la mesajele pe care le comunică oamenii. Utilizatorii au realizat pericolele împărtășirii informațiilor personale, intime pe rețele sociale și nu mai postează la fel de deschis ca înainte. Această reticență a determinat apariția unor noi mijloace de interacțiune socială și de a posta pe platformele respective. În special pe Facebook, audiența se fragmentează și au apărut grupuri specializate care reunesc persoanele cu preocupări diferite, precum și preferința pentru grupuri de direct messaging, în timp ce utilizatorii își folosesc feed-urile sociale pentru a descoperi și consuma conținut.
Deși este situat pe locul al 16 în clasamentul celor mai utilizate rețele sociale în 2023, LinkedIn, cu 424 milioane de utilizatori activi lunar, a înregistrat anul acesta o creștere semnificativă. LinkedIn a evoluat dintr-un simplu motor de căutare de locuri de muncă și site de plasare de CV-uri la statutul de rețea profesională în care experții din industrie împărtășesc conținut, se conectează și își construiesc marca personală.
Mai mult conținut original în 2023
În 2022, pentru a crește eficient pe TikTok și pe Instagram era suficient să urmezi niște elemente cheie, cum ar fi piesele muzicale la modă. În 2023, conținutul audio singur nu mai este suficient. Este nevoie de conținut original, de storytelling în strategia de marketing pentru social media. Este valabil pentru toate rețelele sociale, care au algoritmi care favorizează conținutul original în favoarea celui prestabilit, în favoarea preluărilor și distribuirilor.
De la vloguri cu durată mai lungă până la conversații scurte pe subiecte de nișă, conținutul video se îndreaptă către o poveste spusă pe un ton familiar, într-un cadru prietenos, neconvențional. Utilizatorii vor să vadă oameni ca ei, confruntându-se cu probleme și dileme, vorbind pe înțelesul lor, chiar dacă sunt experți, și arătând soluții practice.
Preferința pentru conținut generat de utilizatori
În strategiile de marketing online pentru social media a apărut recent o tendință care privilegiază conținutul generat de utilizatori, de fani sau urmăritori. Aceștia creează conținut în legătură cu un produs, un serviciu sau un brand, de care companiile se folosesc pentru a dobândi credibilitate și autenticitate în promovare pe rețelele sociale. Conținutul creat de utilizatori are avantajul de a nu întâmpina la nivelul receptorilor reticența pe care o întâmpină de obicei mesajele publicitare, anunțurile de promovare sau postările persuasive inițiate de companie.
Vorbim despre scurte clipuri și fotografii în care utilizatorii deschid colete, se filmează în restaurante, hipermarketuri, în săli de fitness, folosind produse cosmetice sau ținute alcătuite din articole vestimentare de la anumite branduri.
Până aici este lesne de înțeles de ce companiile se folosesc de conținutul generat de utilizatori. Însă, tendințele merg mai departe cu apariția unor job-uri care se ocupă cu crearea de conținut asemănător celui generat de utilizatori. Sunt agenții de marketing, dar mai ales free lanceri care se ocupă cu elaborarea unor materiale foto și audio-video care vor fi utilizate de firmele mari la promovare în social media, pe post de conținut generat de utilizatori.
Căutarea prin cuvinte cheie și SEO sunt în centrul atenției și în social media
Preferințele utilizatorilor țin cont și de generația din care fac parte, desigur. Astfel, Google pare să piardă teren ca motor de căutare în timp ce mai mult de jumătate din generația Z folosește TikTok și Instagram pentru căutare. Aceasta înseamnă că, dacă vrei să ai vizibilitate, iar conținutul tău să fie descoperit ușor, optimizarea postărilor prin cuvinte cheie este mai importantă ca niciodată.
Într-un sens mai larg, această schimbare reflectă modul în care s-a schimbat căutarea unui subiect pe internet. Utilizatorii caută o experiență mai exploratorie, cu preluări organizate și experiențe personale, spre exemplu, povestiri TikTok și recenzii sincere pe Reddit. Construirea strategiei pentru social media în 2023 nu poate sări peste etapa elaborării unei liste de cuvinte cheie în jurul cărora să se construiască mesajele brandului tău. Asigură-te că postările tale îndeplinesc în mod regulat această condiție. Te poți ajuta de etichete și hashtags.
Cum ar trebui să arate o strategie social media eficientă în 2023?
Anul 2023 a adus schimbări semnificative în peisajul social media, obligând brandurile și specialiștii în marketing să se adapteze rapid la noile tendințe. Pentru a construi o strategie eficientă de social media, trebuie să acorzi atenție mai multor elemente cheie. În primul rând, importanța conținutului video de durată scurtă, precum videoclipurile scurte, cunoscut sub numele de shorts sau reels, este în urcare rapidă în preferințe, iar acesta devine formatul cu cea mai spectaculoasă creștere pe majoritatea platformelor. Aspectul reflectă o schimbare semnificativă în preferințele utilizatorilor pentru conținut de divertisment și un anumit tip de conexiune.
De asemenea, conținutul original și storytelling-ul joacă un rol fundamental în atragerea audienței, în timp ce conținutul generat de utilizatori devine o sursă de credibilitate și autenticitate în promovarea brandurilor pe social media. Cu toate acestea, optimizarea postărilor prin cuvinte cheie și utilizarea corectă a etichetelor și hashtag-urilor rămân în centrul atenției, deoarece utilizatorii caută experiențe exploratorii și personale în mediul online. Pentru a-ți menține relevanța și a rămâne în conexiune cu publicul țintă, adaptarea rapidă la aceste schimbări este esențială în construirea unei strategii eficiente de social media în 2023.
– Gabriela Grigore, Senior Writer
Conținut Media