Cine scrie, de fapt, conținutul tău? Importanța autorului real în era AI

Repere:

Suntem într-o perioadă în care granița dintre omul care scrie și modelele de inteligență artificială conversațională care generează texte este tot mai subțire. Pe internet se  publică zilnic articole, descrieri de produse, postări social media create cu inteligența artificială.  Partea bună a utilizării AI ține de niște rațiuni pragmatice. În fond, să folosești AI pentru scrierea textelor este rapid, eficient și ieftin. Te ajută real?

Când folosești AI pentru redactarea textelor obții conținut impecabil scris gramatical, dar fad, fără emoție și fără suflet. Deși sună bine astfel de texte nu spun nimic. Citește câteva articole publicate azi pe internet (nu trebuie să faci un research complicat), nu par scrise de aceeași voce, indiferent de domeniu, temă sau brand? Cuvintele nu mai au autor pentru că în spatele lor nu se mai află un writer/ redactor (un om!), ci o mașină antrenată să imite limbajul uman. Lipsește autorul real.  Altfel spus, lipsește tocmai acel element care asigură unicitate și emoție unui text. Fără autor real, orice text scris cu AI este lipsit de viață.

De ce contează cine scrie advertorialul, articolul de blog sau descrierea de produs?

Cititorii unui text pot fi potețiali clienți, clienți, fanii brandului tău sau parteneri. Toți au în comun faptul că au devenit mult mai atenți la autenticitate. Trebuie să reții că într-o lume a algoritmilor, oamenii caută semnele umane dintr-un text – expresii care trădează emoția, de exemplu.

Textele scrise de un autor real se pot recunoaște ușor prin:

  • vocea recognoscibilă (în cazul scrierii cu AI vocea este generică);
  • încrederea pe care o transmit, pentru că cititorul înțelege că i se adresează un om;
  • faptul că astfel de texte nu doar că transmit informație, ci creează relație, conectând emoțional cu cititorul.

Acestea sunt motive pentru care platforme precum Google, Meta sau LinkedIn pun un accent  tot mai mare pe semnătura autorului și pe E-E-A-T (evaluare a Experienței, Expertizei și Autorității unui site web).

Cum recunoști un autor real?

Dacă te-ai gândit că autor real presupune doar un nume scris la final de articol ești departe de adevăr. Autorul real este mai mult de atât, fiind prezența care care se simte în tot textul. Un writer autentic are câteva atribute prin care este recunoscut ca autor real:

  • are un punct de vedere pe care și-l asumă chiar dacă nu este perfect;
  • are propriul stil pe care îl folosește cu toate imperfecțiunile lui;
  • își pune amprenta emoțională în textul pe care îl scrie.

Chiar și un writer foarte bun poate să facă greșeli mici și repetiții când scrie un articol.  În mod cert, are și unele particularități de expresie. E greșit? Nu! Toate acestea determină ca un text să fie credibil și să transmită că a fost scris de un om.

Conteaza pe AI – este un instrument util, dar autorul trebuie să fie OM!

Poți să contezi pe AI ca partener, pentru că îți oferă idei eficiente și te ajută să economisești timp.  Cel mai important este să înțelegi că tu conduci procesul și nu modelul de inteligență artificială cu care lucrezi. Fără prezența unui om în ecuație, rezultatul oferit de AI nu are profunzime, e fad.

Pe de altă parte, AI nu poate să transforme pe oricine în writer.  Pentru a scrie un text bun nu este suficient să combini cuvinte într-o frază. Scrisul adevărat  înseamnă cu mult mai mult de atât. Acel ceva care nu se învăța prin algoritmi. Vorbim despre emoție, intenție, gând. Un model AI poate să reproducă stiluri, să copieze structuri și să genereze texte ireproșabile din punct de vedere tehnic, dar nu are acea parte care, deși nu se vede, face ca textul să atingă cititorul.

Modelele AI  nu simt, nu pot să observe nuanțele pe care le poate avea o trăire și le lipsește acel filtru interior care transformă o idee banală în acea poveste de neuitat. Rolul writerului, al acelui om care scrie, rămâne esențial, pentru că dă sens cuvintelor, alegându-le cu atenție și încărcându-le cu umanitate.

Ne întoarcem la origini? Ne întoarcem la valoarea pe care o are autorul real? Da și nu! Nu știu în ce măsură „da” și în ce măsură „nu”. În mod cert, brandurile care investesc în autori reali câștigă ceea ce un model AI nu poate să producă. Câștigă încrederea publicului său, pentru că prin cuvintele unui articol (sau oricărui alt tip de text) se realizează o formă de conexiune între mintea celui care le-a scris și sufletul celui care le citește. Oricât de avansat ar fi un model AI, doar oamenii pot scrie cu pasiune.

Autor: Maria Ene

Și în 2026, Conținut Media poate să transforme mesajele tale în experiențe care atrag, conving și rămân în mintea publicului!

Share