Repere:
Internetul este azi un spațiu sufocat de materiale generate cu AI. Toate materialele scrise sunt perfect redactate din punct de vedere gramatical, însă le lipsește emoția și acele ezitări pe care oamenii care scriu le au. Practic, le lipsește personalitatea inconfundabilă a unui writer.
Știi ce captivează cel mai mult cititorul? Tocmai acele texte cu imperfecțiuni naturale și cu vibrația autentică a limbajului unui om. De ce consider că stilul în care scrie un writer bun va domina în era AI? Vei găsi răspunsul citind articolul până la final.
Perfecțiunea sterilă a unui articol obosește cititorul
Articolul pe care îl generezi cu AI are frazare corectă, argumentele pe care le dezvoltă sunt ordonate, iar tonul este așa cum îl ceri când dai promptul – uniform, fără nicio abatere. Îl generezi, îl publici, și ajunge să fie citit de Ionel, Ioana și alții – publicul afacerii. Doar că acel public a mai citit înainte și alte articole pe subiect, și ghici ce? Toate articolele pe care le-a citit sună la fel, indiferent de cine semnează ca autor. Toate sunt curate, dar plictisesc. Sunt fluente, dar le lipsește substanța. Curg liniar și nu acaparează, tocmai pentru că le lipsește fondul uman.
Imperfecțiunile pe care le întâlnești în unele articole definesc autenticitatea?
În mod cert, da! Cele mai multe afaceri au un public care își dorește să i se transmită informații reale, cu sinceritate. Tipul ăsta de public are nevoie să perceapă inclusiv conexiunea umană când parcurge un articol. Este atras de un ton ușor imperfect și poate chiar nesigur pe alocuri, pe care doar un autor uman îl poate avea. Articolele scrise de oameni pot să conțină de la mici ezitări, la mențiuni haioase, dar care ce transmit? Alo! Sunt eu, Georgel. Persoana reală care a scris articolul.
Pot instrumentele conversaționale de AI să ofere articole prin care să transmită vulnerabilitate, emoție și căldură? Nu, încă. Oricum, îmi place să cred că niciodată! Asta înseamnă că nu pot să creeze conexiune umană.
Writerii, oamenii, în general, scriu cu un ritm firesc. Uneori alert, alteori domol. E ca și când ar vorbi. La AI nu-i așa, poți să observi ușor cadența rigidă a ritmului unui text. Dar tocmai acesta este farmecul scrisului uman. Imperfecțiunile, tonul, ritmul, transmit că în spatele cuvintelor e un om – și mare parte din publicul fidel unei afaceri reacționează cât se poate de pozitiv la semnale subtile de autenticitate.
AI a determinat apariția unei strategii noi de scris. Micro-imperfecțiunile
Cunosc writeri care din dorința de a-și păstra autenticitatea, nu mai urmăresc perfecțiunea unui text. E și asta o strategie. Două, trei, propoziții incomplete în articol, câteva cuvinte colocviale (că e fain sau nașpa, nu mai contează), două-trei regionalisme pitorești și câteva construcții mai neobișnuite, într-un articol de 700-1000 cuvinte nu deranjează, dimpotrivă sunt sarea și piperul care dau savoare textului. Mai mult, toate aceste, hai să le spun particularități stilistice, au și un avantaj strategic, păcălind monotonia algoritmică.
Brandurile vor să rezoneze cu oamenii. Un motiv bun să aleagă conținut scris de oameni
În agenție scriem lunar pentru brand-uri cunoscute, din industrii variate. Agențiile SEO și clienții finali pentru care livrăm au în comun dorința de a nu le scrie articole cu AI. Așa, ca paranteză, deși nu prea este momentul acum, am să spun totuși că în 2022 am fost convinsă că activitatea mea și a colegilor mei de la Conținut Media se apropie de final. Mai multe agenții SEO au preferat să genereze articole cu Chat GPT, chiar dacă să dai un prompt și să aștepți 30 de secunde pentru un articol, nu presupunea nici atunci și nici acum că obții un articol bine informat pentru un brand și nici că tu ești autorul.
De atunci au trecut 3 ani în care deși am învățat să folosim corect un intrument util, am ales ca noi să rămânem autorii articolelor pe care le livrăm. Publicul afacerilor pentru care scriem content găsesc în articolele noastre acea conexiune umană, iar brandurile înțeleg că un articol impecabil din unele puncte de vedere, dar impersonal, nu le ajută. Sună generic – precum alte zeci scrise pe același subiect – și sunt ușor de uitat.
Companiile mari știu că nu doar mesajul brut pe care vor să îl transmită publicului contează, ci și stilul în care se formulează conținutul. Nu trebuie să îți spun eu că Internetul este plin de materiale generate la indigo cu AI și că singura posibilitate să te diferențiezi este ca scrisul tău să sune firesc, a om. Pe termen lung, asta înseamnă să construiești relații de încredere cu publicul. Nu ai concurență! Nu există niciun algoritm care să simuleze credibil așa ceva.
Cum cred că ar trebui să fie vocea writerului în 2026?
Din optimism și nu doar, cred că în 2026 vocea writerului vai fi recognoscibilă, vizibil distinctă. Din nou fac o paranteză, pentru că trebuie să spun că sunt ani de când văd cum numărul writerilor crește uluitor. Nu oricine poate să facă munca asta corect și bine. În niciun caz nu o pot face cei care nu stăpânesc limba română și au un vocabular limitat – nu sunt puțini. Nu o pot face bine nici cei care nu-și pot dezvolta o voce proprie, imposibil de imitat. Nu există niciun curs care să te ajute să auzi cuvintele înainte de a le pune în word.
Ce va însemna valoarea unui writer bun în 2026? Cred că va cântări mult stilul în care writerul poate să scrie. Va trebui să fie inconfundabil. Recognoscibil prin frazare, prin perpectivă, și chiar umor, pentru a nu risca să eșueze într-o mare de content mediocru. Ce înseamnă asta pentru un writer? În primul rând exercițiu și auto-cunoaștere.
Writerul acela bun despre care vorbesc știe cum să încalce unele reguli de stil, dar o face conștient, cu scopul de a fi inconfundabil. Asta nu presupune că va livra articole cu structuri haotice sau pline de greșeli. Înseamnă că dincolo de a bifa cerințe de manual, un writer trebuie să pună ceva din el în fiecare articol pe care îl scrie. Doar așa textul final va fi memorabil și „al lui”, nu interschimbabil cu oricare altul.
Paragraf AI vs paragraf uman – exemplu concret
Ceea ce spuneam anterior se vede mai bine aplicat, motiv pentru care am ales să las aici un exemplu:
- writer: Jaful este transformat de Mungiu în metaforă lumii în care trăim, o lume în care diferențele sociale și culturale cântăresc cu mult mai greu decât ne place să recunoaștem. Filmul păstrează jaful ca punct de pornire, dar personajele sunt fictive, Mungiu punând accent pe tema migrației, pe modul în care românii se simt tratați în străinătate și pe cum valoarea pe care o are un tablou semnat de Monet, spre exemplu, este de neînțeles de către cei care nu muncesc pentru sume de bani considerabile.
- Chat GPT: În filmul analizat, jaful este utilizat de Mungiu ca element introductiv pentru construirea unei metafore cu privire la structura societății contemporane. Evenimentul inițial funcționează ca punct de referință narativ, însă focusul principal este redirecționat către explorarea mai multor variabile sociale și culturale relevante. Personajele prezentate sunt construite într-o manieră fictivă și au rolul de a facilita investigarea temei migrației, a percepțiilor asociate tratamentului aplicat românilor în contexte internaționale și a modului în care valoarea unui tablou, de tipul celor realizate de Monet, poate să fie dificil de corelat cu realitățile financiare ale indivizilor care depun un volum considerabil de muncă pentru a obține venituri limitate.
Cele două paragrafe scrise de writer, respectiv de Chat GPT, ne oferă aceeași informație, dar foarte diferit.
| Ton | writer | în tonul autorului simți exprimarea firească, nuanțată formularea este fluidă și expresivă: „o lume în care diferențele sociale… cântăresc cu mult mai greu… ” |
| AI | Chat GPT redă textul într-un mod impersonal, rece și tehnic formularea AI te duce cu gândul la un raport sau la un rezumat academic: „element introductiv pentru construirea unei metafore” | |
| Vocabular | writer | omul a folosit cuvinte naturale, care pot emoționa, ușor de citit, iar ritmul este firesc |
| AI | Chat GPT a folosit cuvinte abstracte și sterile, fără emoție: „variabile sociale”, „investigarea temei migrației”, „corelat cu realitățile financiare” | |
Structură fraze | writer | autorul a variat ritmul, folosind fraze care curg firesc, uneori mai lungi, dar cu un flux logic personal |
| AI | Chat GPT a folosit fraze lungi și încărcate, construite uniform – structurile sunt lipsite de spontaneitate, iar explicații sunt foarte tehnice | |
| Nivel de abstractizare | writer | autorul vorbește în concret (personaje, temă, context social, reacții), folosind exemple clare (Monet) |
| AI | Chat GPT ridică totul la un nivel abstract |
Dispare munca writerului în 2026?
Munca unui writer s-a schimbat deja, însă nu o să dispară. Este o părere personală. Un writer bun va ști să se erijeze într-un gardian al autenticității. Articolele pe care le scrie vor rămâne în mintea cititorilor dacă vor fi abordate creativ și vor avea amprenta personală a autorului. Îndrăznind să ofere articole în care își pune personalitatea, writerul își va asigura relevanța.
Autor: Maria Ene
Și în 2026, Conținut Media poate să transforme mesajele tale în experiențe care atrag, conving și rămân în mintea publicului!