Cum se scrie conținut de calitate pe teme medicale? Etape de lucru în activitatea unui writer profesionist

Ne place să apelăm la cele mai credibile surse de informare atunci când e vorba despre sănătatea noastră și ne îndreptăm atunci către site-uri medicale sau blogurile unor clinici renumite. Există mult conținut pe teme medicale pe Internet, însă nu totul are aceeași valoare și nu este la fel de util. De la traduceri mot-a-mot, stângace și pline de confuzii si până la articole științifice bazate pe cercetări riguroase, paleta de texte înregistrează multe variații. Mare parte dintre articolele medicale bine documentate și ușor de parcurs nu sunt scrise de specialiști în științe medicale, ci de specialiști ai condeiului, adică de content writeri. Această realitate nu le face mai puțin valoroase sau mai puțin credibile, întrucât articolele respective sunt rezultatul unui efort intelectual al writerului, care implică înțelegerea subiectului, documentarea temeinică, adaptarea limbajului la un public mediu, crearea unei structuri a textului ușor de urmărit și alegerea unui ton adecvat.

De ce writeri profesioniști și nu medici?

Răspunsul este simplu: fiecare dintre cele două meserii are specializarea ei. Medicul lucrează în primul rând cu pacientul, pe care îl examinează, îi stabilește un diagnostic și o soluție de tratament pe care o consideră adecvată pentru vindecare, conviețuirea cu boala sau ameliorarea simptomelor. Sunt deosebit de apreciați medicii care discută cu pacientul, care explică pe înțelesul lui boala, cauzele și obiectivele pas cu pas ale tratamentului propus, însă nu toți au această abilitate de a-și adapta discursul la nivelul de înțelegere al unei persoane fără studii de specialitate în medicină. Pe scurt, medicul deține cunoștințele, dar, de cele mai multe ori, nu are nici timpul să scrie și nici capacitatea de a-și alege cuvintele astfel încât să se facă înțeles de publicul larg.

Pe de altă parte, writerul este specializat să abordeze cu lejeritate în scris o diversitate de subiecte și nu pentru că ar poseda o cantitate nelimitată de cunoștințe din toate domeniile, ci pentru că fiecare articol presupune o muncă de documentare din mai multe surse credibile, din care se extrag informațiile relevante și necesare subiectului abordat sau comandat de către client. Apoi se redactează textul, aici experiența writerului făcând posibilă adaptarea și explicarea conceptelor și a noțiunilor de specialitate, pentru publicul larg. Writerul este acea persoană creativă și organizată în documentare și redactare, care exprimă ceea ce clientul, fie el și specialist pe un domeniu, nu poate exprima la fel de bine sau cu aceleași rezultate în materie de adresabilitate și receptare a textului.

Medicul vindecă pacienții și această misiune îi ocupă tot timpul. Writerul scrie, este cameleonic ca stil și subiecte, adică se poate adapta în funcție de context, de domeniu și de publicul care îl citește.

Ce înseamnă un articol cu temă medicală pentru un writer profesionist?

Pentru un writer profesionist, un articol cu temă medicală poate fi o provocare sau o sarcină cu care s-a mai confruntat și pe care o abordează de fiecare dată cu aceeași conștiinciozitate, în funcție de experiența sa și de domeniile în care a mai scris. Lucrul într-o agenție de content writing îi pune pe creatorii de texte în fața unor provocări în mod constant. Se vor întâlni într-un anumit moment și cu articole pe care le scriu ușor, și cu articole care implică anumite cunoștințe tehnice, cunoștințe financiare sau din IT, pentru a da câteva exemple de domenii mai incomode și mai greu de abordat dacă nu ești specialist, inginer sau tehnician pe zona respectivă. Medicina se încadrează în categoria domeniilor specializate care nu pot fi abordate cu lejeritate, însă aici experiența își poate spune cuvântul.

Lucrând cu clienți care dezvoltă proiecte de amploare în mediul online, cu numeroase articole pe teme medicale și de prezentare a serviciilor medicale, echipa Conținut Media se poate mândri cu un bagaj de cunoștințe și noțiuni care nu sunt la îndemâna oricui și cu o abordare a textelor care îmbină rigurozitatea domeniului medical cu accesibilitatea limbajului și tonul prietenos cu cititorul. Articolele cu temă medicală ne pun în postura de a fi persoana care traduce sfaturile și informațiile transmise de medici, pe înțelesul pacienților acestora.

Tratăm cu responsabilitate articolele atât ca parte a obligațiilor asumate prin contractul cu clienții noștri care activează în domeniul medical, din respect pentru aceștia, dar și din respect pentru publicul care le citește și se bazează pe conținutul lor. Problemele de sănătate pot apărea în viața oricui, iar informațiile de pe Internet pot să producă mai mult rău decât bine atunci când sunt scrise fără implicare și doar pentru a bifa un anumit număr de cuvinte sau anumite criterii SEO. Nu încercăm să înlocuim vizita la medic, nu punem diagnostice online, ci respectăm întotdeauna intențiile clienților noștri, creând, prin conținutul scris, o punte de legătură între medici, cabinete sau clinici, pe de o parte, și pacienți, de cealaltă parte.

Cum se ajunge la un articol bun pe teme medicale?

Succesul proiectelor de site-uri cu teme medicale ale clienților noștri depinde de modul în care ne implicăm în scrierea articolelor și de maniera responsabilă în care le abordăm. Am dobândit o experiență de netăgăduit în acest domeniu și putem afirma, fără falsă modestie, că suntem în postura de a da sfaturi în ceea ce privește redactarea lor. Iată cum decurge demersul de scriere a unui articol cu subiect medical și care sunt etapele pe care le parcurgem pentru un text reușit din punct de vedere al conținutului transmis și din punct de vedere al receptorilor sau cititorilor noștri.

1. Înțelegerea subiectului de către writer. Documentarea

Pentru a scrie despre o anumită afecțiune, investigație sau despre o metodă de tratament, trebuie mai întâi să o înțelegem. Cu unele noțiuni am mai lucrat, altele ne sunt complet străine. Din acest punct de vedere, prima etapă a muncii unui writer poate fi mai ușoară sau mai grea, poate consuma mai mult sau mai puțin timp. Înțelegem citind, documentându-ne din mai multe surse, elucidând cât mai multe aspecte ale subiectului pe care trebuie să îl tratăm.

2. Selecția informației disponibile

După ce am înțeles subiectul despre care trebuie să scriem, facem o sistematizare a cunoștințelor de care dispunem și stabilim ce vom include în articol, cum ne vom structura argumentele în funcție de informațiile de care dispunem și de cerințele clientului. Unii clienți lucrează cu structuri clare de articole și brief-uri în amănunt, alții ne lasă libertatea alegerii structurii textului. În ambele cazuri, selectăm informațiile disponibile în funcție de structura și ideea textului. Ne vom rezuma la mai multe sau mai puține aspecte de inclus în text, în funcție de numărul de cuvinte stabilit cu clientul.

3. Structura sau planul textului

Pe o structură dată de client sau pe o structură alcătuită de writer, se face planul textului și se stabilesc informațiile care vor fi incluse în fiecare secțiune a articolului și sursele de informare necesare. Lucrăm numai cu surse de informare credibile, ne confruntăm informațiile pentru a nu greși sau a transmite cunoștințe eronate către publicul nostru sau al clientului. Întrebăm specialiștii clientului, la nevoie, și cerem lămuriri suplimentare.

Structura textului va susține ideea de bază sau scopul articolului. Împărțim, de regulă, textul în fragmente ușor de parcurs, ghidând cititorul prin intertitluri relevante pentru secțiunea de conținut.

4. Alegerea tonului articolului

Site-ul pe care se va publica, blogul sau ghidul online, precum și cerințele exprese ale clientului hotărăsc și tonul articolului. Putem să adoptăm în egală măsură un ton didactic, imparțial, al specialistului, dar și un ton prietenos, empatic cu cititorul, de pe poziția celui care oferă sfaturi avizate. Într-un fel vor prezenta informațiile pe un site de prezentare a unei clinici, altfel ne vom exprima într-un advertorial sau într-un articol de blog medical.

4. Redactarea propriu-zisă

Redactarea sau scrierea propriu-zisă a articolului este partea care curge firesc, atunci când sunt disponibile toate informațiile necesare și s-a alcătuit o structură coerentă a textului. Este un aspect care ține de competențele și abilitățile writerului de a comunica, de a stăpâni proprietatea cuvintelor și de a păstra un stil unitar pe tot parcursul articolului. Implică și creativitatea și adaptabilitatea writerului la orice tip de conținut, aspecte în care experiența echipei Conținut Media își spune cuvântul.

Scriem accesibil publicului larg în articolele medicale, explicăm pe înțelesul tuturor informații despre care ne-am documentat temeinic. Termenii specializați sunt definiți într-un limbaj accesibil, agreat atât de către specialiștii în medicină, cât și de persoanele fără studii în domeniu.

5. Alegerea unor surse credibile și menționarea lor

Un plus în ceea ce privește credibilitatea unui articol medical este menționarea unor surse competente. Este atât o cerință de bun simț care spune să amintești sursa de la care ai preluat informația, cât și un plus în materie de credibilitate, tradusă ca încredere a cititorului în cunoștințele și sfaturile dintr-un text.

Putem apela la date statistice, la părerile unor specialiști și societăți medicale renumite din țară sau din străinătate, la site-uri internaționale de prestigiu, la dicționare medicale și articole științifice dintr-un anumit domeniu al medicinei. Transmitem informația într-o formă accesibilă, fără a îngreuna textul, oferind un plus de credibilitate necesar unui articol cu temă medicală.

De ce să alegi un writer profesionist pentru articole medicale?

Angajarea de writeri profesioniști pentru elaborarea de conținut cu teme medicale este o practică tot mai des folosită în prezent furnizorii de servicii medicale prezenți în mediul online. Fără conținut de calitate pe Internet, este dificil pentru clinicile și cabinetele private să supraviețuiască pe piața de sănătate.

Un writer profesionist cu experiență poate furniza rapid articole medicale bine scrise, texte de prezentare și descrieri de categorii pe site-uri, prin care se asigură o punte de comunicare eficientă între medici, cabinete și clinici, pe de o parte, și pacienți sau clienți, de cealaltă parte, îmbunătățind vizibilitatea furnizorilor de servicii medicale în mediul online și propulsând unitățile medicale în poziții superioare pe piața specializată de sănătate.

Gabriela Grigore,

Senior Writer, Continut Media

Share