Cum adaptezi tonul vocii în funcție de publicul țintă?

Dacă vrei să te conectezi cu publicul tău țintă și să creezi o legătură pe termen lung, nu este suficient să trasmiți un mesaj clar despre serviciul sau produsul tău. Ca să atragi atenția și să câștigi încrederea consumatorului, trebuie să te folosești în mod strategic de cuvinte. Asta înseamnă să transmiți emoție prin mesajul tău și să adopți un stil de comunicare adaptat la specificul publicului țintă.

Să dăm un exemplu. Presupune că tocmai ai deschis un magazin online cu produse pentru copii și vrei să capeți credibilitate, să atragi vizitatori pe pagină și în mod implicit, să generezi conversii. Conținutul te poate ajuta să îți îndeplinești obiectivul. Nu vorbim numai despre poze, ci și despre conținutul scris. Cuvintele ne ajută să rămânem întipăriți în memoria oamenilor în viața de zi cu zi, așa că de ce nu ar funcționa și în marketing?

Revenind la exemplul magazinului pentru copii. Dacă vrei să câștigi simpatia publicului, trebuie să ai un stil de comunicare subiectiv și să te adresezi în mod direct părintelui. O astfel de comunicare denotă înțelegere și empatie, două calități imperative în condițiile în care majoritatea oamenilor aleg să cumpere de la branduri care arată că le pasă de nevoile lor.

De ce e tonul vocii important în copywriting?

În acest articol, ne-am propus să vorbim despre tonul vocii în diferite articole și despre cum poate o afacere să își dea seama ce ton trebuie să abordeze în comunicarea cu publicul. Înainte de toate, să vorbim puțin despre importanța tonului vocii în articolele publicate pe diferite platforme.

De fiecare dată când suntem contactați pentru un proiect nou, vrem să știm cât mai multe detalii posibile despre publicul țintă. Uneori, clienții ne oferă indicații precise cu privire la tonul pe care vor să îl abordăm. Alteori, aceștia ne oferă libertatea de a decide ce adresare să folosim, iar noi hotărâm în raport cu specifiul produsului/serviciului și particularitățile audienței spre care se îndreaptă businessul respectiv, la care se adaugă și canalul de comunicare. Nu putem folosi același ton într-un comunicat de presă și într-o postare de social media.

Pentru a reuși să îți îndeplinești obiectivele de marketing, trebuie să te conectezi cu publicul și să îl convingi de calitățile tale. Cum faci asta? Prin ton, care poate să transmită diferite emoții, sentimente, valori și gânduri: respect, empatie, înțelegere, formalitate, umor etc.

Folosește tonul potrivit și câștigă încrederea publicului

Tonul poate fi ajustat în funcție de context și de canalul de comunicare. Acesta influențeaza modul în care publicul percepe mesajul și afacerea, motiv pentru care e important să alegi un ton adecvat și autentic. Aceasta e una dintre abilitățile unui copywriter cu experiență, care poate să își adapteze stilul de scris pentru orice public. În fiecare zi, scriem articole dedicate părinților, texte pentru website-uri din diferite industrii, comunicate de presă și conținut scris sub forme variate, care ne ajutată să ne familiarizăm cu orice tip de public (de la părinți care au nevoie de informații practice, la specialiști aflați în căutarea unor echipamente care se pretează nevoilor profesionale).

Conectează-te la un nivel profund cu publicul țintă

Copywriterul e cel care te ajută să creezi o conexiune de lungă durată cu publicul de care ești interesat. Tonul vocii se alege în funcție de valorile, nevoile și preferințele oamenilor la care vrei să ajungi. Pentru ca cititorul să fie receptiv la mesajul pe care îl transmiți, trebuie să abordezi un ton prietenos și jovial sau dimpotrivă, unul formal, iar asta depinde inclusiv de canalul de comunicare.

De exemplu, într-o postare de Facebook trebuie să te adresezi direct utilizatorului și să te adaptezi la tendințele platformei. Folosirea emoji-urilor, a unor jocuri de cuvinte și a conținutului vizual se află la temelia succesului unei postări. Pe social media, e important să folosim un ton prietenos pentru a reuși să rezonăm cu publicul și să îi demonstrăm că avem valori comune. Dacă alegem o adresare formală, publicul ne va considera prea rigizi și obiectivi, ceea ce ne va îngreuna misiunea de a crea o legătură cu acesta.

Tipuri de tonuri folosite în copywriting

  1. Formal versus informal

Tonul formal denotă seriozitate, profesionalism și un oarecare grad de autoritate. Prin urmare, nu este cel mai potrivit pentru a crea o legătură bazată pe emoție cu cititorul. Îl poți recunoaște prin complexitatea frazelor și abordarea impersonală a subiectului (la persoana a III-a). De regulă, tonul formal se pretează articolelor tehnice. La fel se întâmplă și în cazul articolelor medicale, unde scopul content writer-ului este de a informa publicul și de a susține informația cu surse, mai degrabă decât să creeze o conexiune cu cititorul și să îl convingă să întreprindă o acțiune.

În schimb, tonul informal este un ton prietenos, relaxat și conturează o atmosferă mai confortabilă pentru cititor. Propozițiile sunt mai scurte și mai ușor de parcurs. Pe alocuri, pot fi inserate și comentarii umoristice. Abordând un astfel de ton, este mult mai ușor să ajungi la inima cititorului și se pretează mai ales în cazul articolelor de blog, care au scopul de a îl familiariza pe cititor cu brandul. Writerii știu când trebuie să folosească un ton informal și când trebuie să îl evite – în unele contexte, există riscul să denote lipsă de profesionalism;

  1. Persuasiv sau descriptiv

Care e scopul articolului de care ai nevoie? Vrei să îl convingă pe cititor să îți cumpere produsul sau vrei să îl informezi cu privire la ceva? Folosim un stil persuasiv în materialele de vânzări, care sunt menite să crească traficul pe un website și implicit, rata de conversii. În schimb, dacă vrem să stimulezi imaginația cititorului, apelăm la un stil descriptiv (pentru eBook-uri dedicate copiilor, spre exemplu);

  1. Entuziast și energetic

Deși poate părea o clasificare neobișnuită, tonul articolului poate fi entuziast și energetic. Exemplu: dacă scriem postări pentru social media sau conținut pentru branduri care promovează un stil de viață activ (cum ar fi pentru suplimente nutritive sau săli de fitness), în mod automat va trebui să ne adaptăm tonul valorilor pe care le promovăm;

  1. Motivațional

Când vrem să încurajăm cititorul să aleagă un produs sau un serviciu, putem să ne orientăm către un ton motivațional. Un articol scris în această manieră pune accent pe beneficiile și rezultatele pe care le poate obține utilizatorul dacă folosește un anumit produs sau serviciu. Un astfel de ton poate fi conturat în jurul unei povești reale, un exemplu de succes prin care se demonstrează că obiectivele pot fi realizate.

Cum alegi tonul pentru audiența ta?

Indiferent de industria în care te situezi, obiectivul tău este să te diferențiezi de competiție, să fii cunoscut pentru calitate și apreciat pentru felul în care brandul tău se conectează cu publicul. Așa definim noi succesul unui business. Pe orice canal ai comunica publicului tău, fă-o într-o manieră memorabilă și acordă atenție detaliilor, pentru că acestea fac diferența.

Nu oricine are talentul de a alege cuvintele potrivite, de a se mula pe orice tip de public și de a aplica strategii de convingere. Din fericire, poți să lucrezi cu un copywriter care cunoaște aceste strategii și care devine mediator între tine și publicul țintă.

Iată ce pași trebuie să urmezi pentru a identifica tonul care trebuie folosit în articole:

  1. Cunoaște-ți publicul

Tu ești cel care își cunoaște cel mai bine publicul. Câteva dintre caracteristicile importante pe care trebuie să le știi despre audiența ta sunt categoria de vârstă, interesele, nevoile și preferințele. Dacă ai un website dedicat persoanelor interesate de modă, articolul ideal (fie că vorbim despre blog sau advertorial) are un ton prietenos și include referințe la celebrități sau evenimente populare în domeniul fashion. În schimb, dacă te adresezi unor persoane care se află în căutarea unor idei de afaceri sau strategii de investiții, tonul potrivit este mai degrabă unul obiectiv. Din articole nu vor lipsi termeni specifici acestei sfere, concepte și explicații;

  1. Alege un canal de comunicare

Opțiunile sunt numeroase la acest capitol. Pentru fiecare canal de comunicare există o abordare ideală, așa că trebuie să te gândești care se potrivește specificului afacerii tale (postări pe social media, blog, email marketing, comunicate de presă în publicații reputate etc.) Așa cum spuneam și mai devreme, pe social media comunicarea trebuie să fie una prietenoasă și apropiată de cititor. În schimb, dacă vrei să publici un comunicat de presă în ziarul local, se vor folosi mai degrabă persoana a III-a și un ton mai mult sau mai puțin obiectiv;

  1. Identifică scopul conținutului

La cine vrei să ajungă conținutul și ce sentiment vrei să îi provoace? Răspunde-ți la această întrebare și îți va fi ușor să alegi între exprimarea subiectivă și cea obiectivă. Dacă te adresezi părinților și vrei să le oferi sfaturi, soluții practice și să pui bazele unei comunități prin articole de blog, îți recomandăm să alegi întotdeauna o exprimare caldă. Dacă ai un blog de călătorii sau o agenție de turism, tonul inspirațional și motivațional, precum și o adresare subiectivă sunt cu siguranță o idee bună. Pentru articole științifice sau tehnice și știri este indicat să menținem un ton neutru, motiv pentru care ne adresăm la persoana a III-a.

Putem să discutăm mult pe acest subiect, însă abordarea este diferită pentru fiecare business. Tu cum vrei să te perceapă audiența? Hai să conturăm împreună tonul ideal pentru articolele tale și să identificăm strategii de conectare într-un mod autentic și eficient cu publicul tău țintă! 😊

Mădălina,

Writer Conținut Media

Share